Første april 1998 slapp
Blizzard Entertainment strategispillet
Starcraft. Starcraft er et sanntids strategispill med science fiction-tema - i dagligtale vil det si at du flytter rundt på dine styrker samtidig som fienden din gjør det, og når de møtes sloss de med hverandre.
En Terran-spillers enheter møter en Zerg-hær, og de sloss så busta fyker Starcraft var slett ikke noe spesielt orginalt spill - det bygde på spilldesignet fra Warcraft I og II, også fra Blizzard, samt andre strategispill. Det unike med Starcraft er at velprøvde spilldesignkonsepter er meget solid pakket inn i et særs gjennomført spill. Grafikk, lyd og kontrollmuligheter passer hverandre godt, og spilleren møter svært få frustrerende momenter.
Historien spillet forteller er blant ingrediensene Starcraft har fått mye ros for. Imidlertid er det ikke den som har gjort spillet til en vedvarende suksess. I Starcraft kan man velge mellom tre radikalt forskjellige raser og spille mot opp til sju andre mennesker over internett eller i et lokalt nettverk. Flerspillerdelen av spillet er veldig vellaget og kjemisk fri for problemer. Det er veldig fort gjort å få i gang en runde mot andre som har spillet, og i kveld spilte jeg og Vidar Riksfjord tre runder, hvorav han vant to og jeg én. Den siste runden varte i en time og ett kvarter, og det tok minst tre kvarter før det ble tydelig at en side hadde overtaket.
Det intense spillet Starcraft byr på i slike perioder er det få andre spill som kan stille opp med. Man må tenke på ressursinnsamling og produksjon av enheter, slik at man hele tiden holder følge med motstanderen sin hva størrelsen på hæren angår, men samtidig kan man ikke la oppmerksomheten glippe ett øyeblikk når det gjelder taktisk bevegelse av enheter på slagmarken. Dette gjør at spillet får et veldig driv; man må hele tiden være aktiv, tenke, lete etter svakheter i fiendens forsvar og forsøke å komme på offensiven. Sitter man kun og reagerer på hva motstanderen gjør er slaget fort tapt, og fordyper man seg i å angripe og plassere enhetene sine uten å ha en overordnet strategi for å holde fabrikkene forsynt med ressurser blir man fort straffet når motparten dukker opp med en hær som er dobbelt så stor.
Kort fortalt er Starcraft et genialt spill, og fremdeles det klart mest underholdende flerspillerspillet innenfor strategisjangeren, selv etter sju år. Dét er jaggu ikke verst. Prøv det om du har lyst på et spill som utfordrer din evne til å se det store bildet, ta gode beslutninger under tidspress, følge med på mange ting samtidig og reagere raskt, mens det er veldig
billig, kan kjøre ypperlig på alt som fins av datamaskiner, er ekstremt raskt å installere og fritt for feil og problemer. Starcraft!
Comments