Eksamenslesning med Karoline
I dag har jeg tilbragt første del av dagen med Karoline. Hun har eksamen i morgen (la meg høre "lykke til, Karoline"), og jeg meldte meg frivillig til å høre henne i faget. Det var musikk-perspektiver eller noe i den dur (jeg har aldri helt klart å få oversikt over hva disse musikk-fagene heter), noe som går ut på å kunne fortelle spennende ting om 23 forskjellige stykker fra Debussy, via Bob Dylan og progrock, til Penderecki.
Nå nådde vi ikke over alt, men jeg tenkte jeg skulle lage en kort liste over hva jeg har lært i dag. Her følger altså ting jeg ikke visste, mens om Karoline tar det for gitt at alle vet (et bidrag til allmendannelsen vi snakker så mye om):
*Stravinskij, som jeg bare kjenner som klassisk komponist, var senere i livet innblandet i jazz-musikk i USA.
*Miles Davies var med på å starte neste alle variantene av jazz (jeg medgir at dette nok kanskje er Camillas tolkning av ting heller enn klare, kalde fakta).
*Ravel sto henført og genierklærte Stravinskij mens publikum sloss rundt ham over hvorvidt "Vårofferet" var forferdelig eller briljant.
*The Byrds
stjal "Mr Tambourine Man" etter å ha hørt demoen til Bob Dylan. Jeg er sjokkert.
*Debussy baserte "Faunens ettermiddag" på et dikt av Mallarmé --- jeg er dypt sjokkert over at noen kan basere noe som helst på et Mallarmé-dikt.
*Schönberg baserte sin "Pierrot Lunaire" på en samling Giraud-dikt, og det later til å være allment anerkjent i musikkviter-kretser at den tyske oversettelsen av diktet var bedre enn originalen, og Schönbergs reorganisering og tolkning av diktene var enda bedre. Jeg vet ikke hva Silje vil si til denslags.
*Schönberg var en rar skrue som var besatt av tall -- særlig tallet 7? Kanskje også tallet 21. Hans 21. opus var nettopp ovennevnte "Pierrot Lunaire", som benyttet 21 av Girauds 50 eller så dikt, inndelt i tre deler á sju underdeler.
*"Faunens ettermiddag"
ser morsomt ut når det fremføres (ikke min type ballett), og
utgjorde en del av Queens "I want to break free".
*Led Zeppelin hadde utspring i The Yardbirds, hvor Eric Clapton også spilte (jeg hadde aldri kombinert dem i hodet mitt).
*Led Zeppelin fikk navnet fordi en eller annen etter en dårlig forestilling pleide å si "that went down like a lead zeppelin". Dette overrasket meg, da jeg hadde trodd at den opprinnelige versjonen av dette uttrykket egentlig var "that went down like a lead balloon", og at en eller annen smartypants hadde begynt å si "that went down like a led zeppelin" etter at gruppen ble dannet. Jeg er litt skuffet; jeg var nemlig veldig fornøyd den første gangen jeg kom over det jeg trodde var det nye uttrykket. Jeg er ikke sikker på om denne informasjonen gjør "lead zeppelin"-referansen bedre eller dårligere. Jeg må nok tenke på det et par dager.
Jeg har sikkert lært et par ting til, så som hvordan impresjonisme i musikk virkelig har mange fellestrekk med impresjonisme i malerkunsten; og hvordan man av en eller anne grunn snakker om "sosialistisk realisme" istedet for "sosialrealisme" når det er snakk om musikk -- det overrasket meg; men jeg tror jeg skal gi meg her. Dagens moral: Det er gøy å høre yngre søsken med spennende fag i eksamen.
Comments