Jeg lovte for en tid tilbake at jeg skulle skrive en artikkel om leker. Deretter gikk jeg hen og glemte hele løftet, men nå har jeg kommet på det igjen, så her kommer artikkelen. Jeg har problemer med å huske lekene vi hadde på barneskolen, og på ungdomsskolen var vi jo for voksne til denslags. Jeg har forsøkt å huske de forskjellige klappelekene og reglene til tauhopping og slikt, men det er helt borte fra hjernen min. Hvis det er noen av dere som husker dem (ordene, altså, jeg tror jeg har bevegelsene inne i noen av dem), må dere gjerne si ifra.
Pang! Pang!En gruppe på 10 til 20 mennesker stiller seg i ring, skulder ved skulder. Én person (A) begynner leken ved å folde hendene med pekefingrene ... ufoldet (som en pistol), løfte armene over hodet, for så å slenge armene frem og rope "pang!" og peke på noen. De to som står på hver sin side av personen som ble pekt (B) på må så samle hendene og kutte mot magen til B, som like raskt må samle og løfte hendene slik A gjorde, og så fortsetter det på samme måte. Hvis B eller en av de to på hver side av ham/henne ikke reagerer raskt nok, forsvinner de fra leken. Det er viktig å rope "pang!" høyt.
Person A peker og roper "PANG!"
Person A, person B og de to på hver side av B
En alternativ variant har én person i midten av ringen, som peker og roper pang, hvorpå personen som blir pekt på skal gå ned på huk og de to på hver side skal forsøke å skyte hverandre. Den som roper pang og peker først vinner, den andre går ut. Hvis personen som ble pekt på ikke går ned på huk raskt nok (og dermed blir truffet av personen ved siden av), går den ut.
Monster og pippipKanskje en av verdens morsomste leker dersom man er villig til å leke den som den skal lekes. Den ødelegges gjerne av folk som er for tøffe til å leke og som løper når de skal løpe, men uten innlevelse, og som står med hendene i kryss resten av tiden. Hvordan skal en så lekes?
Man må være partall (skjønt jeg er sikker på at man kan tilpasse den til oddetall dersom man absolutt må), og man skal stå to og to ved siden av hverandre, spredt utover et størt område. To av disse begynner som henholdsvis "monster" og "pippip".
Monsteret skal løpe etter pippipen og forsøke å ta den (a la "Sisten"), men mens man løper skal man brøle og bevege armene i saksemønster (som en stor munn).
Monster
Pippipen, som skal forsøke å unnslippe monsteret, løper omkring mens den vifter med armene som vinger og sier "pipipipipipippipipipip &c".
Pippip
Løsningen for pippipen er å stille seg opp ved siden av et annet par. Personen på motsatt side i paret blir da et
monster, og det gamle monsteret blir en pippip. Den samme endringen skjer dersom monstertet klarer å ta pippipen -- da bytter de roller.
Hvem vinner? spør dere kanskje. Ingen vinner. Eller alternativt alle.
Advarsel: Ting kan utarte
Blitz-lekAlle gamle NU'ere kjenner denne. Det er vel akkurat det det høres ut som: En øvelse til sivil ulydighet. En hel masse mennesker legger seg i en haug på gulvet, tvinner seg inn i hverandre og holder seg fast for bare livet. Antall "politimenn" kan justeres etter antall "demonstranter", og man kan ha en variant hvor demonstranter som har blitt løsrevet automatisk blir politimenn. Det gjør det mindre kjedelig å bli tatt ut tidlig.
Begynnelsen
Slutten
EvolusjonslekenDenne går også under det noe misvisende navnet "amøbeleken", men "amøbe" er bare det første stadiet. Alle deltakerne begynner som amøber, noe som innebærer at de går rundt på huk, med hendene som antenner på på hodet (jada, jeg vet det ikke er slik amøber ser ut) og sier "buop, buop, buop" helt til de møter en annen amøbe. Når to av samme art møtes (det være seg amøber, dinosaurer eller prinsesser), spiller de "stein, saks, papir", og vinneren avanserer i evolusjonsløpet, fra amøbe til dinosaur (som går rundt i zombie-stil, med armene ut foran seg, og brøler) eller fra dinosaur til prinsesse (prinsessene svinser rundt med en hånd på hofta og en over hodet mens de kvitrer "tingeling, tingeling, tingelingelingeling"). Når to prinsesser møtes, får vinneren gå ut av leken, og får stå og se på alle tullingene som fortsatt driver på.
De forskjellige trinnene i utviklingen: amøber, en dinosaur og en prinsesse
Stein, saks, papir
TannkostmafiaDette er kanskje den lengste leken jeg kjenner til. Man bør ikke gå igang med denne med mindre man har noen dager til rådighet.
Man skriver navnene på alle deltagere på lapper og alle trekker hver sin lapp. Det kan bli nødvendig med litt omtrekking hvis mange får sitt eget navn. Ideen er så at alle skal bære på tannbørstene sine hele tiden, og hvis de klarer å få personen hvis navn man har på lappen alene, trekker man fremm tannbørsten og sier "puss, puss". Det er viktig at man er helt alene når dette skjer. Når man har gjort dette, får man alle lappene som har blitt samlet av den man "pusset". Bare én av disse lappene skal være aktiv (det kan være en idé å sette et merke på lappene som allerede er "brukt" -- altså at man har pusset personen hvis navn står på lappen), og man går så videre til å jakte på den personen. Når man mister lappene sine, er man ute av leken.
Tannkostmafia
TråkkelekenAlle står i ring, tett i tett, og holder hverandre i hendene. Én begynner så ved å sette en av sine føtter inntil en annens. Denne flytter så
den samme foten (altså foten som har blitt berørt av den forriges sko) videre og tar borti en av føttene til den som står på den andre siden. Om man mister balansen, går man ut av leken og det blir vanskeligere for de gjenværende som må jobbe med færre deltagere på det samme området. Man har heller ikke lov til å vri på bena. Slik man setter dem ned blir de stående til neste gang man må flytte akkurat den foten.
Tråkkeleken
Så, ut og lek!
Comments