Nå er jeg akkurat ferdig med å trøstespise en svele. Jeg trøstespiser fordi jeg nok en gang sliter med å installere noe slik linux-drit på maskinen min. Hver gang noen nevner et fikst linux-program de bruker til å gjøre viktige oppgaver på en bra måte tenker jeg «Hah, det burde jeg også kunne bruke. Mac er jo unix.»
Denne gangen dreide det seg om xfig. Det er et enkelt lite tegneprogram, omtrent på nivå med paint, som man kan bruke til å tegne figurer. Den var en foreleser som nevnte det i går, mens vi diskuterte skriving generelt. Han pleide å bruke det, fordi det kan exportere filer til innkapslet postscript, som er bra når man lager dokumenter i LaTeX. Han lo også litt av slike folk som skriver figurer direkte inn i LaTeX-dokumenter med kommandoer, og mente at xfig var mye enklere.
Nå har jeg da altså brukt ca 12 timer på å få xfig til å funke, som antagelig er mer tid enn det ville ha tatt meg å kode med tekst alle figurene jeg noen gang kommer til å få bruk for. Menmen, jeg har i alle fall fått skrevet litt i terminal og slikt, og det er jo gøy. La oss samme se litt nærmere på hva som står om installasjon av xfig:
First, you will need to install Apple's X11 off of the install DVD. This works well, and was the easiest way we could find to get Gimp working using gimp.app. Next, install the the Mac OS X Developer tools. Finally, install Fink. We used distribution 0.8.0 of Fink. After installing Fink, you can go to a shell and install xfig:
X11 er greit, det fikk jeg tak i tidligere. Apple Developer Tools, som du må være registert bruker av Apple Developer Connection for å laste ned, er et gigantisk sett av alt mulig rart. Jeg hoppet derfor over å installere dette. Og fink hadde jeg fra før.
Jeg fulgte instruksene, og etter en del styr, samt leting etter xfig etter at det var installert, greide jeg å fyre opp programmet. Jeg fikk imidlertid en feilmelding i oppstarten, og når jeg skulle eksportere figurer, altså lagre dem i et fornuftig format, fikk jeg vite at dette ikke var mulig, fordi fig2dev manglet.
Mer forskning (og jeg vil minne om at det er vanskelig og smertefullt og forske på slikt, fordi alle som skriver om slike temaer antar at alle andre vet alt fra før) viste at fig2dev er en del av pakken transfig, som xfig trenger for å eksportere figurer. La meg oppsummere dette med enkle ord:
*xfig kan i utgangspunktet kun lagre bilder i det obskure formatet fig, som kun kan leses av xfig.
*Alle som bruker xfig, og som ikke lever fullstendig i sin egen verden, bruker det til å lage figurer for bruk i LaTeX-dokumenter.
*For å kunne lagre bilder som noe annet enn fig trenger xfig pakken transfig.
*På tross på tross av dette er ikke transfig inkludert i xfig.
Det som er interessant er imidlertid at transfig faktisk blir med når du bruker fink til å installere xfig. Etter mye debatt ble nemlig transfig oppgradert til å være "rquired" for xfig i 2005. Det var dermed ikke dette som var problemet mitt. Jeg prøvde andre ting, gamle og nye versjoner av xfig og transfig, jeg prøvde å installere fra Fink Commander, GUIet til fink, og til sist bladde jeg igjennom de tidligere nevnte Apple Developer Tools, kom frem til at de antagelig refererte til Xtools, og lastet ned og installerte disse, til tross for at jeg synes det virket litt i overkant å installere en programvarepakke på 2,9 gigabyte for å få et lite program på noen få megabyte til å fungere.
Jeg kom imidlertid ikke noe videre. Jeg prøvde til og med å kompilere selv, og herje med makefiles og slike ting, men det fungerte ikke, uvisst av hvilken grunn. Til slutt kom jeg imidlertid over noen som hadde skrevet et foruminnlegg, som hadde det samme problemet som meg, og etter 12 timer og noe over 3 gigabyte med nedlasting og installasjon fant jeg ut at løsningen på problemet mitt var å åpne xterm og skrive
source /sw/bin/init.sh ; xfig
Og da funket alt som en drøm, uten at Xcode var involvert på noen måte. Men jeg må si at jeg begynner å lure på hva som er hensikten med å legge ut slike bygg-selv-pakker, når det står nøyaktig hvilke kommandoer man skal skrive for å lage filene. Hadde det ikke vært like greit om en eller annen nerd som visste hva han drev med la ut en ferdig versjon?
-Tor Nordam
Comments