I dag blir det en artikkel om foto. Jeg tenkte på hva jeg skulle skrive om på vei ned fra butikken i dag, og kom til å tenke på f/64, som jeg har visst om ganske lenge, men ikke egentlig kunnet så mye om. Derfor skal jeg forske litt nå, og skrive om dem. Men først må vi si litt om storformatfoto, både fordi det var det Group f/64 drev med, og for å få en litt lengre artikkel.
Storformat er ikke en entydig sak, men det er i allefall fotografering som bruker større negativer enn mellomformat. De vanligste formatene jeg kan komme på i farten er 4x5, 5x7, 8x10, 8x12, 10x12, 11x17 og 12x20. Da snakker vi om størrelsen på negativet, og alle mål er i tommer. Det sier seg selv at man får sinnsykt mye mer å gå på ved forstørring når negativet er på størrelse med et A4-ark, i forhold til vanlig film, som er 24x36 mm, altså ca 1x1,5 tomme.
Til stoformatfotografering har man naturligvis digre kameraer. Enkelt sagt består et storformatkamera av to plater og en belg. Belgen er en slik trekkspill-sak, som ikke slipper gjennom lys. Så monteres objektivet på den ene platen, og filmen på den andre, også flytter man rundt på objektivet til det er skarpt. Noe av det fancy med denne belgen er at den tillater at man kan tilte objektivet, det vil si at aksen til objektivet ikke står normalt på filmplanet. Slik kan man forandre på fokalplanet, slik at f.eks. et gulv som bare ville blitt skarpt i en viss avstand med vanlig kamera, kan gjengis skarpt i sin helhet.
Men det er ikke barebare å fokusere et storformatkamera. Du må som sagt flytte rundt på hele objektivet. Hvordan det skjer er litt avhengig av kameratype, men generelt er den fremste platen, som objektivet er festet på, montert på en eller to skinner, og kan justeres i alle retninger med et utall skruer. For å avgjøre om bildet er skarpt står man bak kameraet, gjerne under et mørkt tøystykke (akkurat som i gamle dager) og kikker på et oppned bilde på en matt glassplate med en lupe.
Filmen kommer som navnet tilsier i store formater. Filmen må lades i mørkerom, i filmholder som holder to ark, et på hver side. Man setter i holderen, fjerner dekselet på den riktige siden, tar bildet, setter dekselet tilbake, og snur holderen. Ikke noe lettvinte greier der man får 36 bilder på en film. For å ta et priseksempel, så koster en pakke med 50 ark Velvia 50 4x5 $86.49 på
B&H Photo. Det er altså ca 11,50 per bilde. På den annen side tar det nokså lang tid per bilde, så det blir ikke så dyrt i lengden allikevel.
Før Alfred Leitz, som startet Leitz Camera, senere kjent som Leica, begynte å bruke 35mm film, som opprinnelig var et film-format (film som i levende bilde), var det forskjellige store formater som var det vanlige. Tror jeg. Kanskje Jørgen kan si noe om dette?
Her er et eksempel som viser kvaliteten på bildene man får med slike kameraer.
Group f/64 var opprinnelig en nokså løs gruppe på 11 fotografer,
Ansel Adams,
Imogen Cunningham, John Paul Edwards, Preston Holder, Consuelo Kanaga, Alma Lavenson, Sonya Noskowiak, Henry Swift, Willard Van Dyke, Brett Weston, og Edward Weston. Navnet f/64 kommer fra den minste blenderen som var vanlig på storformatkameraer den gangen, og som sikkert er det fortsatt. Poenget med stort så vel som lite format er at mindre blender gir større dybdeskarphet. Og nettopp det å få mest mulig skarpt var det denne gruppen syntes var viktig, for å utnytte fotografiets unike mulihet til å fremstille verden slik den er, uten å legge på et sett "briller" som religionslæreren min på videregående ville sagt. Det er ikke poenget at fotografen skal velge hva som skal være skarpt, idealet er at alt skal være skarpt. Gruppen, som ble dannet i California i 1932, ble startet som en slags motreaksjon til
"Pictorialism" som gikk ut på at fotograferingen burde etterligne malerier.
Manifestet til Group f/64 var som følger
The name of this Group is derived from a diaphragm number of the photographic lens. It signifies to a large extent the qualities of clearness and definition of the photographic image which is an important element in the work of members of this Group.
The chief object of the Group is to present in frequent shows what it considers the best contemporary photography of the West; in addition to the showing of the work of its members, it will include prints from other photographers who evidence tendencies in their work similar to that of the Group.
Group f/64 is not pretending to cover the entire of photography or to indicate through its selection of members any deprecating opinion of the photographers who are not included in its shows. There are great number of serious workers in photography whose style and technique does not relate to the metier of the Group.
Group f/64 limits its members and invitational names to those workers who are striving to define photography as an art form by simple and direct presentation through purely photographic methods. The Group will show no work at any time that does not conform to its standards of pure photography. Pure photography is defined as possessing no qualities of technique, composition or idea, derivative of any other art form. The production of the "Pictorialist," on the other hand, indicates a devotion to principles of art which are directly related to painting and the graphic arts.
The members of Group f/64 believe that photography, as an art form, must develop along lines defined by the actualities and limitations of the photographic medium, and must always remain independent of ideological conventions of art and aesthetics that are reminiscent of a period and culture antedating the growth of the medium itself.
The Group will appreciate information regarding any serious work in photography that has escaped its attention, and is favorable towards establishing itself as a Forum of Modern Photography.på
f64.com kan du se bilder av Scott Bourne. Jeg ikke sikker på hva hans tilknytning til denne gruppen er, hvis han har noen, men han tar sikkert bilder etter samme prinsipper.
Det er ikke usannsynlig at Jørgen også har noe vettugt å si om dette, han tar jo Fotografiets Historie eller noe i den dur.
Og det var det hele i dag.
-Tor Nordam
Comments